arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۰۳۱۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

بازار پررونق کلاهبرداری در  شبکه‌های اجتماعی

طبق داده‌های کمیسیون تجارت فدرال (FTC)، کلاهبرداران به طور فزاینده‌ای به پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند و با کلاهبرداری از طریق سرویس‌های محبوبی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، تیک‌تاک و توییتر، مجرمان سایبری، حداقل ۷۷۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ جذب کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


طبق داده‌های کمیسیون تجارت فدرال (FTC)، کلاهبرداران به طور فزاینده‌ای به پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند و با کلاهبرداری از طریق سرویس‌های محبوبی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، تیک‌تاک و توییتر، مجرمان سایبری، حداقل ۷۷۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ جذب کرده اند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از دیجیتال ترندز، از آنجایی که تعداد کمی از افراد تمایل دارند چنین کلاهبرداری‌هایی را به دلیل احساس خجالت یا شرم گزارش کنند، طبق برآورد FTC،   حدود ۹۵ هزار قربانی در تحقیقات این کمیسیون، تنها "کسری کوچک" از تعداد کل چنین مواردی را نشان می‌دهند.

کلاهبرداری از طریق شبکه‌های اجتماعی حدود ۲۵ درصد از کل ضرر‌های گزارش شده ناشی از کلاهبرداری در سال گذشته را به خود اختصاص داده است که نشان دهنده افزایش ۱۸ برابری زیان‌های گزارش شده طی پنج سال گذشته است.  FTC گفت که شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۱ برای کلاهبرداران سودآورتر از هر روش دیگری برای دسترسی به افراد هستند.

بازار پررونق کلاهبرداری در  شبکه‌های اجتماعی

همه گروه‌های سنی تحت تأثیر کلاهبرداری قرار گرفتند، اما داده‌ها نشان داد که افراد بین ۱۸ تا ۳۹ سال بیش از دو برابر افراد مسن‌تر قربانی کلاهبرداری رسانه‌های اجتماعی در ۱۲ ماه گذشته بودند.

طبق گزارش FCC، کسانی که در سال ۲۰۲۱ از طریق شبکه‌های اجتماعی از دست دادن پول خود به دلیل کلاهبرداری را گزارش دادند، گفتند که حیله کلاهبردار با یک آگهی، یک پست یا یک پیام شروع شده است.
این کمیسیون در گزارش اخیر خود گفت: "برای کلاهبرداران، چیز‌های زیادی در مورد شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، که این شبکه‌ها را محبوب می‌کند، درواقع، این یک راه کم هزینه برای دسترسی به میلیارد‌ها نفر از هر نقطه در جهان است.  ساختن یک شخصیت جعلی آسان است، کلاهبرداران می‌توانند نمایه‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی را هک کنند تا از «دوستان» یک شخص، کلاهبرداری کنند.  این توانایی برای تنظیم دقیق رویکرد آن‌ها با مطالعه جزئیات شخصی افراد در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. "

کلاهبرداران می‌توانند به راحتی از ابزار‌های موجود برای تبلیغ‌کنندگان در پلتفرم شبکه‌های اجتماعی برای هدف قرار دادن افراد با تبلیغات جعلی بر اساس جزئیات شخصی مانند سن، علایق یا خرید‌های گذشته استفاده کنند.

داده‌های FTC نشان می‌دهد که دام‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری، سودآورترین کلاهبرداری برای مجرمانی است که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، به‌ویژه آن‌هایی که به ارز‌های دیجیتال جعلی مرتبط هستند. مردم  اغلب، با وعده‌های بازدهی کلان، ارز‌های دیجیتال جعلی می‌خرند، اما در نهایت با دست خالی بر می‌گردند.

طبق داده‌ها، کلاهبرداری‌های عاشقانه دومین کلاهبرداری سودآور در شبکه‌های اجتماعی، طی سال گذشته بود، به حدی که بیش از یک سوم از افرادی که هدف قرار گرفتند گفتند این فریب از فیس‌بوک یا اینستاگرام شروع شد، این کلاهبرداری‌ها اغلب با درخواست دوستی به ظاهر بی‌گناه از یک غریبه شروع می‌شود، پس از آن صحبت‌های شیرین و ناگزیر درخواست پول مطرح می‌شود.

بازار پررونق کلاهبرداری در  شبکه‌های اجتماعی

قابل ذکر است، در حالی که کلاهبرداری‌های سرمایه گذاری و عاشقانه منجر به بیشترین ضرر مالی شده است، بیشترین تعداد گزارش‌ها مربوط به مواردی است که قربانی سعی در خرید چیزی تبلیغ شده در شبکه‌های اجتماعی، معمولاً فیس بوک یا اینستاگرام داشته است.  در چنین مواردی، خریدار چیزی را سفارش می‌دهد که هرگز تحویل داده نشده است.  کلاهبرداری‌های شوم تجارت الکترونیک، قربانیان را به سمت فروشگاه‌های آنلاینی سوق داد که درگاهشان شبیه به فروشگاه‌های مارک‌های معروف طراحی شده بودند.

نکات مختلفی، برای جلوگیری از بروز مشکل وجود دارد، مانند: محدود کردن افرادی که می‌توانند پست‌ها و اطلاعات شما را در شبکه‌های اجتماعی ببینند، اجتناب از اشتراک‌گذاری بیش از حد اطلاعات شخصی و تماس با دوستان برای تایید وضعیت.  

نظرات بینندگان